أنا أصلي لما بتعصب .. ياااه .... بكون وحش خالص

by Monday, January 28, 2008 14 تعليقات

أنا أصلي لما بتعصب .. ياااه .... بكون وحش خالص



أنا و أخويا علي أبن عمي ... و أنا و أبن عمي علي الغريب
تعالوا نتأمل شوية في المثل ده ... لأنه بيتحكم في الكثير من نواحي حياتنا .. يمكن حتي من غير ما نشعر
هو أولاً واضح أن المثل لا يضع إعتباراً لمن يملك الحق .. يعني مش مهم قوي مين يكون علي حق
أنا و أخويا علي أبن عمي .. سواء كان الحق مع أخي أو مع أبن عمي .. سيان




الأساس الثابت هو : أني مع أخويا .. و علي إبن عمي


بغض النظر عن من الظالم و من المظلوم ... أو حتي بالرغم من .. من الظالم و من المظلوم


أبن عمي مش غلطان .. أخويا هو اللي غلطان .. طيب بس ده أخويا برضه و الدم عمره ما يبقي مية


إذاً .. لازم صلة القربي تتفوق علي العدل


لأني وقعت في منطقة مش لذيذة .. يا إما أكون عادل و أروح في صف أبن عمي


يا إما أفضل صلة القربي علي العدل .. و أروح في صف أخويا


.... مشكلة ... بس الحمد لله أن المثل ده موجود علشان يحلهالي
طيب .. مشينا زي المثل ما بيقول .. و أخدت أخويا من أيده و رحنا أدينا أبن عمي علقة معتبرة مع أنه مش غلطان


و ماله ؟؟ ... ده أقل واجب ... المهم .. الموضوع خلص علي كذلك


لفت الأيام .. و لقيت أبن عمي بيخبط علي الباب .. خير يا وله ؟


طلع قال أيه ... زعلان مع واحد غريب مش من العيلة


بالأنجليزي v قمت متعصب , و أنا لما أتعصب بكون وحش جداً .. وداني بتحمر و في عرقين علي شكل حرف
بيطلعولي علي جبهتي


و من غير ما أسأل أبن عمي هو أيه الحكاية .. قلت له أنا معاك يا ولد العم


ده أنت أبن عمي .. و عمر الدم ما يبقي مية


و أخدته من أيده و رحنا للغريب ده و رقعناه علقة سخنة .. لكميات علي شلاليت علي أقلام


و في الأحيان اللي فيها كانت أسناني مش بتعضعض في جتته .. كنت بشتم


المهم .. قضينا الواجب .. و نصرنا أبن عمي .. اللي كنت لسة من يومين بضربه لما كنت مع أخويا


و رجعت البيت و أنا راضي عن نفسي


و أنا بصراحة مش عارف ليه المثل وقف عند الغريب ده ؟


مش جايز الغريب ده يكون جاري ... و أكلنا مع بعض عيش و ملح ؟


: المفروض المثل يكبر و يبقي كده


أنا و أخويا علي أبن عمي .. و أنا و أبن عمي علي الغريب .. و أنا و الغريب علي الشخصيات الكرتونية


: و بكده تستمر الحكاية .. و يجيلي في يوم الغريب ده و يقول لي


"الواد ميكي ماوس ده مش نازل لي من زور .. مش عارف ليه كده مش بقبل شكله "


أقوم أتعصب .. و أنا زي ما أنتم عارفين .. لما بتعصب .. بكون وحش خالص


أياه يطلعلي .. و حالتي بتبقي نيلة v و حرف ال


خلاصة الكلام .. أخدت الواد غريب من أيده .. و طلعنا علي ديزني لاند


و مسكنا الواد ميكي ماوس .. و رقعناه علقة من اللي قلبك يحبها


أمال ؟؟ .. ده أقل واجب


---




طيب ليه نقف عند كده .. الحكاية - بصراحة - أحلوت في عيني
: ما نكبر المثل كمان و كمان ... و يبقي كده

أنا و أخويا علي أبن عمي ... و أنا و أبن عمي علي الغريب .. و أنا و الغريب علي الشخصيات الكرتونية ... و أنا و الشخصيات الكرتونية علي الكائنات الفضائية


و نكمل الحكاية .. و هو أحنا ورانا حاجة .. يا سيدي أدينا بنتسلي


ده مش نازل لي من زور E.T. و في مرة يجيلي عم ميكي ماوس .. و يقول لي الواد
فارد نفسه كده .. و عامل فيها فنط علي الشعب ... أطباق طايرة بقي و صباع بينور في الضلمة


و حبشتكانات كده مالهاش لزمة .. و بصراحة دماغة اللي شبه القلقاسة دي منظرها بيعصبني
المهم الواد ده لازم يتربي


أنا بقي أول ما سمعت الكلام ده .. إتعصبت


و أنتوا عارفين بقي العبد لله لما يتعصب .. بيبقي حاجة صعبة خالص


و أخدت الواد ميكي ماوس من أيده و ركبنا أول مكروباص رايح المريخ

ما أهو أصل الدم عمره ما يبقي مية .. و العشرة ما تهونش إلا علي أولاد الحرام


------------------

الكلمات المتقاطعة : عصبي ... عصبية ... تعصب .. تمييز ... إضطهاد ... عنف ... إرهاب ... موت

----------


على باب الله

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.