رب صدفة تأخرك عن ألف ميعاد

by Tuesday, September 18, 2007 3 تعليقات

في ناس تعرفها .. كل هدفها في الحياة هو إنها تقابلك صدفة في الوقت الغلط

لما تكون مستعجل تعطلك .. و تكلمك في مواضيع أنت لا تهتم بها إطلاقاً

( و تقعد تتكلم و تتكلم .. و أنت مش بتقول غير .. ( أيوة , صحيح , يااه , و الله؟

بطريقة ميكانيكية .. كل خمس دقايق و أنت مش منتبه أيه اللي بيتقال أساساً

وعمال تفكر في الميعاد اللي ضاع عليك أو اللطعة اللي لاطعها للي مديله الميعاد


و بالنسبة لي

في صديق واحد بالتحديد .. و هو جاري أيضاً و طبعاً ده بيزود فرصة لقائنا ببعض صدفة

لكن للأسف مش بشوفه إلا لما أكون نازل من بيتي متأخر عن ميعادي و محتاج كل دقيقة

و ( بووم ) ألاقي أخينا ده هناك في نص الشارع

أحاول أمد في خطوتي .. و أتحاشي النظر ناحيته و أروح أمشي علي الرصيف التاني

و ساعات بعمل نفسي مشغول في الكلام في الموبايل


و أتخطاه بسرعة و أوصل فعلاً لأول الشارع و أقول لنفسي الحمد لله ما أخدش باله مني


و فجأة من ورا ضهري أسمع صوته بينده علي


خيبة أمل كبيرة .. و إبتسامة زجاجية علي شفايفي


و نصف ساعة من الكلام الفاضي بدون ولا حتي فاصل واحد يمكنني من أني أقول حاجة من عينة


" طيب أقول لك سلام أنا بقي "


الكلام ورا بعضه .. الجملة لازقة في الجملة أخينا ده ما بياخدش نفسه


و بعد ما يتعب من كتر الكلام .. أنتهز أول فرصة متاحة .. ( مثلاً لما يكون بيبلع ريقة .. أو بيكح ) و أقول له


" أنا كان نفسي أقعد و أتكلم معاك أكتر و الله بس أنا ورايا ميعاد و متأخر عليه "

على باب الله

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.