by
Tuesday, October 19, 2010
11
تعليقات
أسامة سرايا
تعبيري
ديموقراطورية
عمرو بن العاص
مطبلاتيه
ناشيونال جيوجرافيك
وحدة وطنية
" و النبي ناولوني الفتاحة .. عايز أفتح روما بحالها "
و المصريين - أولاد المفتوحة - من ساعتها و هما زي السمن على العسل ، و عاش الهلال مع الصليب
يا أخي فلتحيا الوحدة الوطنية
و بعدين أصل المثل بيقولك : العين بتعشق كل جميل لكن القلب ليه واحد .. شوف أنت بقى كام واحد عجبته السمرا اللي واقفه على الترعة بتغسل شعرها .. رومان على فرنساويين على إنجليز .. كل واحد أخد بيها لفة و سابها و مفيش غير أبن العاص هو اللي فتح الكبوت سلكلها الشكمان و لعب في الشاسيه ، علشان كده مصر ها تفضل عربية قلباً و قالباً .. لأن دي يا حضرات قصة كفاح مش جايه ع المرتاح
بعدين تعالى هنا .. إزاي يطلعلك حد يقول أن المسلمين ضيوف على الأقباط ؟؟
يعني لما المسلم يقول لأخيه القبطي " السلام عليكم " يرد يقول له : أهلاً وسهلاً ؟
ثم فلنفرض أن المسلمين ضيوف ، طيب فين الواجب بتاعهم .. فين كباية الشاي و حتة الجاتوه و البتيفور ؟
---------------
إخوة الإيمان .. نترككم الآن مع تلاوة مباركة بصوت الحج أسامة سرايا لما تيسر من الصور التعبيرية
و من جهة القانون فمن المُثبت علمياً و معملياً أن بلدنا فيها قانون ، و اللي يقولك غير كده يبقى أطرش .. بلدنا فيها قانون زيها زي أي تخت شرقي محترم . و فيها كمان كمنجة و عود و طبلة و رِق .. و شيمة أهلها الرقص
و لذلك يتقدم صفوف النخبة الوطنية المثقفة في البلاد فرقة المطبلاتية و هم جنس هجين نتاج تزاوج أنثى البطريق مع ذكر السحلية لكنك لا تستطيع أن تفرق بينهم و بين البني آدمين الطبيعيين تحت درجة حرارة الغرفة و لا حتى تحت درجة حرارة الريسيبشن ، يحتلون أغلب المناصب القيادية في الصحف و المجلات و تعتبرهم القنوات الفضائية " أصحاب مكان " و ضيوف دائمين تسعد بإستضافتهم و توفر لهم كراسيهم الخاصة أمام الكاميرات .. طبعاً مع مراعاة الإختلافات الجوهرية في إستدارة و حجم مؤخرة كل مطبلاتي
و الله المستعان
يا أخي فلتحيا الوحدة الوطنية
و بعدين أصل المثل بيقولك : العين بتعشق كل جميل لكن القلب ليه واحد .. شوف أنت بقى كام واحد عجبته السمرا اللي واقفه على الترعة بتغسل شعرها .. رومان على فرنساويين على إنجليز .. كل واحد أخد بيها لفة و سابها و مفيش غير أبن العاص هو اللي فتح الكبوت سلكلها الشكمان و لعب في الشاسيه ، علشان كده مصر ها تفضل عربية قلباً و قالباً .. لأن دي يا حضرات قصة كفاح مش جايه ع المرتاح
بعدين تعالى هنا .. إزاي يطلعلك حد يقول أن المسلمين ضيوف على الأقباط ؟؟
يعني لما المسلم يقول لأخيه القبطي " السلام عليكم " يرد يقول له : أهلاً وسهلاً ؟
ثم فلنفرض أن المسلمين ضيوف ، طيب فين الواجب بتاعهم .. فين كباية الشاي و حتة الجاتوه و البتيفور ؟
بصراحة المفروض أن المسلمين يطالبوا بحقوقهم التاريخية في البتيفور من أيام أبن العاص لحد ابن مبارك
---------------
إخوة الإيمان .. نترككم الآن مع تلاوة مباركة بصوت الحج أسامة سرايا لما تيسر من الصور التعبيرية
نحن في أزهى عصور الديموقراطورية
و في ظل النظام الديموقراطوري : تمنح السلطة للمواطنين الحق في إختيار ديكتاتورهم الجديد في ظل إنتخابات نزيهة و من جهة القانون فمن المُثبت علمياً و معملياً أن بلدنا فيها قانون ، و اللي يقولك غير كده يبقى أطرش .. بلدنا فيها قانون زيها زي أي تخت شرقي محترم . و فيها كمان كمنجة و عود و طبلة و رِق .. و شيمة أهلها الرقص
و لذلك يتقدم صفوف النخبة الوطنية المثقفة في البلاد فرقة المطبلاتية و هم جنس هجين نتاج تزاوج أنثى البطريق مع ذكر السحلية لكنك لا تستطيع أن تفرق بينهم و بين البني آدمين الطبيعيين تحت درجة حرارة الغرفة و لا حتى تحت درجة حرارة الريسيبشن ، يحتلون أغلب المناصب القيادية في الصحف و المجلات و تعتبرهم القنوات الفضائية " أصحاب مكان " و ضيوف دائمين تسعد بإستضافتهم و توفر لهم كراسيهم الخاصة أمام الكاميرات .. طبعاً مع مراعاة الإختلافات الجوهرية في إستدارة و حجم مؤخرة كل مطبلاتي
و الله المستعان
-------------------
هوامش : الصورة بالأعلى لسيزار نالدي / من الصور الفوتوغرافية التي شاركت في مسابقة ناشيونال جيوجرافيك لعام 2009
--
Music : Soundtrack Departed - Billy´s Theme -----